Modernizacja pierwszego boeinga 787 Polskich Linii Lotniczych LOT nastąpi w czwartym kwartale 2026 r. Pierwotne założenie zakładało, że pierwsze Dreamlinery przejdą retrofit jeszcze w 2025 r. Szybciej, bo na przełomie roku, rozpocznie się za to instalacja Wi-Fi.
Flota samolotów dalekodystansowych LOT składa się wyłącznie z „Liniowców Marzeń” – osiem B787-8 i siedem B787-9 – których średni wiek to dziewięć lat. Znacznie młodsze są średniej wielkości Dreamlinery, albowiem ich dostawy rozpoczęły się w marcu 2018 roku, podczas gdy pierwsze 252-osobowe boeingi B787-8 trafiły do floty polskiego flagowca w latach 2012-2013.
Wyczekiwany retrofitSzerokokadłubowe maszyny są silnie eksploatowane – zarówno w sezonie letnim, kiedy samoloty odpowiadają za obsługę zwiększonego ruchu do Ameryki Północnej, jak i w sezonie zimowym, kiedy Dreamlinery realizują dalekodystansowe operacje czarterowe do egzotycznych destynacji dla biur podróży. Z biegiem lat produkt się wysłużył, więc zarząd LOT-u postanowił dokonać gruntownej modernizacji kabin samolotów o szerokim kadłubie.
Zgodnie ze strategią na lata 2024-2028,
retrofit boeingów 787 miał się zacząć już w 2025 roku. Wymiana kabin odnotowała jednak opóźnienie, a przewoźnik wskazywał, że nowe fotele we wszystkich kabinach zostaną zainstalowane w połowie przyszłego roku. Modernizacja zacznie się jednak jeszcze później – kabina pierwszego B787-8 zostanie gruntownie odnowiona dopiero w czwartym kwartale 2026 roku. Kolejne samoloty będą przechodziły modernizację wraz z okresowymi przeglądami technicznymi, aby utrzymać pełną ciągłość operacyjną siatki połączeń.
W ramach udoskonalania produktu pokładowego, Dreamlinery Polskich Linii Lotniczych LOT zyskają także bezprzewodową sieć WiFi, której proces instalacji rozpocznie się na przełomie 2025 i 2026 roku.
Dostawcą Internetu dla LOT będzie firma Viasat, której wybór „jest rezultatem długotrwałych analiz zarówno pod kątem ekonomicznym, biznesowym oraz technicznym”. – Wybraliśmy dostawcę o ugruntowanej pozycji na rynku, którego oferta najlepiej odpowiadała na oczekiwania PLL LOT – wskazuje biuro prasowe przewoźnika.
Nowe wnętrza kabin
Dostawcą nowych foteli dla PLL LOT będzie RECARO (tutaj nasza rozmowa z firmą RECARO:
Podwoimy naszą produkcję w Polsce). Fotel klasy biznes CL6720 (obecnie oznaczony jako R7) został zaprojektowany tak, aby umożliwić luksusową i komfortową podróż, a elegancka estetyka jest świetnym uzupełnieniem projektowanego wnętrza kabiny. Lekka konstrukcja ma przyczyniać się do oszczędności paliwa i ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko. Pierwszą linią lotniczą wykorzystującą te fotele została hiszpańska Iberia, która zabudowała je na pokładach airbusów A350.
W klasie premium fotel PL3530 (oznaczony teraz jako R4) wyznacza nowe standardy w zakresie komfortu pasażerów i innowacyjności. „Dzięki najnowocześniejszym funkcjom i unikalnemu wzornictwu PL3530 oferuje ergonomiczną amortyzację, regulowane oparcie i intuicyjny panel sterowania. Pasażerowie mogą pozostać w kontakcie dzięki zintegrowanym opcjom rozrywki i portom ładowania USB przez cały lot” – pisze producent.
CL3810 (który obecnie to R3), zaprojektowany z niezwykłą dbałością o szczegóły, łączy w sobie najnowocześniejszą technologię z elegancką i nowoczesną estetyką w klasie ekonomicznej. „Pasażerowie mogą cieszyć się przestronnymi siedzeniami z dużą ilością miejsca na nogi, zagłówkiem regulowanym w sześciu kierunkach, podparciem lędźwiowym i możliwością odchylenia do 6 cali, co zapewnia wygodę podczas lotów długodystansowych” – podkreśla producent.